Image is not available

A vision without action is merely a dream...

Slider

תוכנית החומש של משרד האוצר מספקת רוח גבית לבורסה

22 מאי 2017
חברות התשתיות עשויות לקצור את פירות התוכנית



לאחרונה פורסם כי אגף החשב הכללי ומשרד ראש הממשלה החלו לגבש תוכנית אסטרטגית רב־שנתית להשקעה של כ־15–20 מיליארד ₪ בשנה בתשתיות פיזיות, זאת נוסף ל־23 מיליארד ₪  שכבר תוקצבו ל־2017. בין הפרויקטים המתוכננים ניתן למנות את כביש 16 (כניסה לירושלים), הרחבת כביש 6 (לאורך ולרוחב), נמל תעופה פרטי ברמת דוד, מתקן פוטו־וולטאי בדימונה, מתקן התפלה בגליל המערבי ובניית צינור גז למדף היבשתי. ע"פ התוכנית, רוב הפרויקטים יבוצעו וימומנו בשיתוף המגזר הפרטי, הכולל חברות תשתיות, חברות בנייה, חברות הנדסה, בנקים, קרנות וגופים מוסדיים בארץ ובחו''ל. סימונו של ענף התשתיות כקטר הצמיחה של המשק לא פסח על חברות התשתיות הנסחרות באחוזת- בית, והוא מעניק להם רוח גבית באמצעות הגדלת צבר ההזמנות, העתידיות. במסמך זה נביא מס' דוגמאות לחברות אשר עתידות ליהנות מיישום תכניות הממשלה:

שפיר הנדסה: החברה אשר נשלטת על ידי משפחת שפירא מעורבת היום בפרויקטי תשתית ונדל"ן שונים. החברה הקימה את הנתיב המהיר לתל אביב, כביש 6, כנסת ישראל וחניונים בירושלים ובתל אביב, היא מקימה את קווי חלוקת הגז הטבעי באזור המרכז ובאזור חדרה והעמקים.בבעלות החברה 4 מחצבות, 15 מפעלי בטון, 3 מפעלי אספלט מבוססי טכנולוגיה מתקדמת, וכן מערך הובלה התומך בפעילות. החברה סיימה את שנת 2016 עם צמיחה של 26.4% בהכנסות לכ-3.14 מיליארד ₪. כאשר הגידול בהכנסות נובע בעיקר מהצמיחה בפעילות מגזר התעשייה, כתוצאה מצמיחה בכמויות הנמכרות, ובנוסף חל שיפור במגזר התשתיות.

קבוצת אורון: חברת התשתיות והנדל"ן ידועה בשוק ההון כ"מיני שפיר הנדסה", נוכח תחומי פעילותן הזהים. בתחום התעשייה, אורון מחזיקה בשתי מחצבות אבן בדרום הארץ, שני מפעלי בטון וכן היא מפעילה מערך הובלה ושינוע. במגזר התשתיות היא עוסקת בתחומי ביצוע, בניה והנדסה אזרחית, בעיקר בפרויקטים ומכרזים ציבוריים, ובנוסף היא יוזמת פרויקטים למגורים. החברה נוסדה בשנת 2003 והיא מנוהלת על ידי האחים עזריה. את שנת 2016 סיימה החברה עם הכנסות של כ- 700 מיליון ₪ והיא מציגה גידול מרשים ועקבי בכל הפרמטרים הפיננסים.

קבוצת אשטרום: החברה שותפה בכמה פרויקטים של תשתיות מהגדולים בישראל, בהם כביש 531, נמל חיפה החדש, הרכבת הקלה בירושלים, מגדלי אלון ברחוב יגאל אלון בתל אביב ונמל התעופה החדש בערבה. בנוסף, החברה משווקת חומרי גלם לבנייה ויוזמת פרויקטים למגורים.

הכנסותיה של קבוצת אשטרום בשנת 2016 צמחו בכ-5.6% לכ-3.4 מיליארד ₪. הגידול בהכנסות נבע בעיקר מעלייה של כ-13% בהכנסות מגזר קבלנות בניה ותשתית בישראל שהסתכמו בכ-2.04 מיליארד ₪ וצבר העבודות עלה לכ-6.6 מיליארד ₪ .

התוכנית האסטרטגית של הממשלה, במידה ותיושם תתרום בטווח המיידי להגברת הפעילות הכלכלית של המשק: השקעה בתשתיות כגון כבישים, אמצעי הסעת המונים, חשמל, אנרגיה ירוקה ומיםיוצרת באופן ישיר ביקוש לתוספת מועסקים בכל הענפים הרלוונטיים, לתשתיות מודרניות ויעילות יש השלכה על איכות החיים, היות שנסיעה ארוכה אל מקום העבודה וממנו פוגעת באיזון בין פנאי לעבודה, ושימוש רב ברכב פרטי פוגע באיכות הסביבה. מחקרים שפורסמו בנושא גורסים כי כל שקל שהמדינה תשקיע כיום בתשתיות תחבורה יקטין את רמת החוב הממשלתית ויגרור לגידול קבוע של 0.377 ₪  בתוצר.

לסיכום: אנו סבורים כי תכניות הממשלה תאיר פנים לסקטור התשתיות ולתעשיות הנלוות. דבר אשר יקבל ביטוי הן בשורת ההכנסות ובשורת הרווחים של החברות הבורסאיות הרלוונטיות. להבדיל מסקטור הנדל"ן למגורים, הביקוש לשירותי תשתיות יציב, ולכן ההשקעה במניות חב' תשתיות תנודתית פחות מאשר במניות הנדל"ן.הגדלת היקפי ההשקעה תסיר את החסמים המקשים על התפתחות המשק, ותייצר תשתית מתקדמת אשר תסייע לו, לממש את מלוא פוטנציאל הצמיחה.











צחי קלמין

מנהל מחקר ואסטרטגיה

פרוקסימה בית השקעות.
לתיאום פגישה 03-5251544

Please publish modules in offcanvas position.

צור קשר