Image is not available

A vision without action is merely a dream...

Slider

מכונת הרווחים של יבואני הרכב.

05 אפריל 2017
על התוצאות המרשימות של ענף הרכב והאם ניתן להרוויח מזה כסף?  
בשקט בשקט וללא מסיבת עיתונאים מתוקשרת פרסם בחודש שעבר הכלכלן הראשי במשרד האוצר סקירה מרתקת אשר התמקדה בניתוח הרווחיות של יבואניות הרכב המקומיות. ע"פ הדו"ח: בעשר השנים האחרונות נרשם גידול חד ביבוא כלי רכב, עד לרמת שיא של קרוב ל-290 אלף כלי רכב חדשים שנמכרו בשנת 2016. עוד עולה כי בין השנים 2013 ל-2014 נע הרווח המצרפי של 12 יבואניות הרכב סביב 2 מיליארד ₪ לשנה, תוך שהם שומרים על שיעור רווחיות ממוצע של 9.3%. במסמך זה ננסה לבחון את כדאיות ההשקעה במניות יבואניות הרכב ונבדוק האם הגאות בענף הרכב צפוייה להמשך גם בשנה הקרובה ?
שיאים בהיקפי המכירות: 290,000 רכבים החדשים נמסרו בשנת 2016, זאת לאחר שבשנים 2014 ו-2015 דווח על מכירתם של 240,000 ו- 255,000 כלי-רכב (בהתאמה). אחת הסיבות לגידול הנ"ל מיוחסת למחירי הנדל"ן המאמירים שדוחפים יותר ויותר אנשים לפריפריה, מה שמצריך אותם לרכוש מכונית. יש להדגיש כי התחבורה הציבורית, אשר אמורה לשמש אלטרנטיבה לרכישת כלי רכב, עדיין מפגרת ביחס למקובל במדינות המערב בתחומי ההשקעה הכספית לתושב, מהירות הנסיעה הממוצעת, אורך נתיבים ייעודיים ועוד.
עליות מימון: סביבת הריבית הנמוכה הנהוגה בשנים האחרונות במשק תורמת לרווחיות יבואני הרכב במס' אופנים: היא מוזילה את עלויות המימון שלהם, מסייעת להם לגוון את מקורות האשראי שלהם (אשראי בנקאי, חוב סחיר), ואף מאפשרת להם לצאת במבצעי מימון אטרקטיביים ללקוחות. 
שערי חליפין: ע"פ נתוני משרד האוצר, קיים מתאם שלילי גבוה יחסית בין השינוי בשע"ח המשוקלל ( במשקלות ארץ ייצור) לבין שיעור הרווחיות של יבואניות הרכב הגדולות. אמנם, מרבית יבואני הרכב טוענים שהם מתרגמים את הייסוף במטבע המקומי להנחות במחירי המכוניות, אך לעיתים עולה החשד שהם אינם ממהרים להוזיל את מחירי הרכבים ומעדיפים להציע לצרכנים תנאי מימון נוחים או תוספות אבזור שונות.
הוצאות שכר עובדים: פערי השכר בענף ייבוא הרכב גבוהים באופן משמעותי מהממוצע בקרב כלל השכירים במשק.  למעשה, בין השנים 2006 ל-2014 עלה שכר המועסקים בענף ב-8% בלבד (במונחים ריאליים), בעוד שיבואני הרכב רשמו בתקופה זו גידול של 200% בשורת הרווחים.
ייבוא הרכב מסתמן כענף ריכוזי אשר מאופיין בחסמי כניסה גבוהים, בין השנים 2013-2015 הסתכם הרווח המצרפי של ארבעת יבואניות הרכב הגדולות ב- 3.9 מיליארד ₪. והם היוו אמנם מרבית החברות העוסקות בתחום הינן פרטיות, אך דוחותיהם הכספיים של שתיים מהן, חשופות לציבור: הראשונה, קרסו מוטורס, יבואנית רנו, ניסן ודאצ'יה. אשר סיימה את 2016 עם מכירות של  29,000 מכוניות ורווח נקי של כ- 250 מיליון ₪. השנייה, קבוצת דלק-רכב המייבאת את מאזדה , פורד ואחרות דיווחיה על מסירות של 22,000 כלי רכב ורווח נקי של 370 מיליון ₪ במהלך 2016.  נדגיש כי ליבואני הרכב קיימים התקשרויות עם חברות ליסינג אשר מחד, מקטינות את עלויות מימון המלאי (מאחר שזמן האחסנה של כלי-רכב הנמכרים בעיסקאות ליסינג קצר יותר), אולם מאידך, שיעורי ההנחות הניתנים בעסקאות אלו מקטינים את הריווחיות.      
לסיכום: אנו סבורים כי יבואניות הרכב ימשיכו לשמור על שיעורי רווחיות גבוהים. סביבת הריבית האפסית והתחזקות המטבע המקומי ימשיכו לתמוך בנתוני מסירת הרכבים החדשים גם במהלך השנה הקרובה, שכן כבר ברבעון הראשון של 2017 נמסרו 98,865 כלי רכב חדשים, נתון המהווה עליה של 8.9% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. נסיעה טובה !!!
צחי קלמין
מנהל מחקר ואסטרטגיה
פרוקסימה בית השקעות.


לתיאום פגישה 03-5251544

Please publish modules in offcanvas position.

צור קשר