Image is not available

A vision without action is merely a dream...

Slider

הזדמנות בגז הטבעי

16 יוני 2008

בצל העלייה המטאורית במחירי הנפט ניצב גם מקבילו – הגז הטבעי ברמות מחירים חסרות תקדים. מחירו של חוזה עתידי למסירה של גז טבעי עמד, בסוף חודש מאי על כ-11.7 דולר וכיום הוא נסחר לפי 12.63 דולר, עלייה ש כ-8%. הנפט מאידך, על אף ההמולה התקשורתית שגרף בגין העליה במחירו, הוסיף לערכו בשבועיים אלו קצת מעל 5%.

להערכתי, שבועיים אלה, בהם מחיר הגז הטבעי צמצם פערים אל מול הנפט לנוכח מחירי השיא ועל אף תנודתיות רבה, מסמנים את הבאות למגמה ארוכת טווח.במשך שנים נסחר הנפט בכפולה של 6-8 לעומת מחירו של הגז הטבעי. כיום כאמור, עומד מכפיל זה על מעל 10.5.

כדי לעמוד על מחירו הכלכלי של הגז הטבעי ביחס לנפט יש להכיר מספר נתונים חשובים:

מחירו של הגז הטבעי נמדד לפי פיט מעוקב (Cubic feet - כ-2.8 סמ"ק). בעזרת פיט מעוקב אחד ניתן לייצר כ-0.3 קוט"ש (קילו-ואט שעה). החוזה העתידי למסירה של גז טבעי בבורסת הסחורות של ניו-יורק, המהווה את הבנצ'מרק למחיר הגז בעולם, מגלם בתוכו 1000 יחידות מידה שכאלו. לעומת הגז, בעזרת חבית נפט (42 גלונים) ניתן להפיק 1700 קוט"ש.

אם נשווה בין נתוני הפקה הגלומים בחוזים נראה שהיחס הבסיסי בין הגז הטבעי לבין הנפט עומד על 5.66 לטובת הנפט (=5.66(1000*0.3)/1700). היחס שהתקבל נמוך משמעותית מהמכפיל לפיו נסחר היום הגז הטבעי אל מול הנפט ולכך מספר סיבות עיקריות:

1. הסיבה המרכזית לדיסקאונט ההיסטורי בו נסחר הגז הטבעי לעומת הנפט הינה מגבלות ההובלה והשינוע של הגז לעומת הגלובליות והניידות של הנפט. הובלת גז כגז מתאפשרות רק עלי ידי צינורות הובלה נייחים שמגבילים את אפשריות הפריסה ומייקרים מאוד כל ניסיון להארכת הטווח. צורה נוספת לשינוע של גז טבעי היא במצב נוזל (LNG) ע"י מיכליות ימיות. גם דרך זו גובה מחיר רב, הן בגלל עלות ההובלה הימית והן בגלל התשתית הייחודית שנדרשת במיכליות ובנמלי היעד.

2. לאורך השנים הנפיקה סוכנות האנרגיה העולמית (IEA) תחזיות פושרות אודות הצמיחה הצפויה בביקוש לגז טבעי. המספרים עמדו בעשור האחרון על צפי גידול שנתי של כ-2% בעוד הסוכנות, יחד עם מומחים רבים נוספים היו שבויים בקונספציה לפיה עתודות הגז הטבעי, בניגוד לנפט הן בלתי מוגבלות. שתי התחזיות התנפצו שנה אחר שנה לאחר שקצב הביקוש כמעט והכפיל עצמו לעומת התחזיות ונתוני היצע הגז הטבעי שפורסמו והיו רחוקים מעמוד תחת ההגדרה - "בלתי מוגבל".

3. גז טבעי, בניגוד לבנזין המופק מנפט, לא הניע רכבים פרט למקומות בודדים בהם תחבורה ציבורית עברה חלקית להנעה בגז טבעי.

4. גז טבעי, המשמש גם ליצירת חשמל ולהפעלת מפעלי תעשייה לא אומץ ביתר שאת במפעלים ותחנות כוח ברחבי העולם. מגרעת תשתית שכזו האיבה מאוד על הביקושים לגז.

כיום, עם התפתחות המודעות הסביבתית ועליית מחירי הנפט, נראה כי כל הגורמים למחירו הנמוך של הגז הטבעי ביחס לנפט הולכים ומתפוגגים, תוך שהם מעמידים את הגז הטבעי במחיר מציאה.

שיפור תשתיות הולכה ואדפטציה של חברות

מתחילת השנה אנו עדים לשלל עסקאות והשקעות הון מאסיביות בסקטור הגז הטבעי, בתחומי שיפור תשתיות ההולכה היבשתית והימית:

ענקית הגז הרוסית – "גזפרום" הודיעה כי תשקיע 35 מיליארד דולר בשנתיים הקרובות בשיפור תשתית הולכת הגז ביבשת.

גם ענקיות האנרגיה קונקו פיליפס (סימול: COP) ובריטיש פטרוליום (סימול: BP) הודיעו השנה על הקמה של צינור להולכת גז טבעי שיחצה את קנדה וארה"ב. השלב הראשון בהקמתו יסתיים ב-2010 ויעלה כ-600 מיליון דולר. הצינור צפוי לספק כעשירית מצריכת הגז של ארה"ב.

בחוף המזרחי של ארה"ב נבנים כיום מספר רב של טרימינלים ימיים על מנת שיענו על הצורך להובלת הגז הנוזלי. הבולטים שבינהם הוקמו באיזור לואיזיאנה ובשפכו של נהר המיסיסיפי. גם מספר הכלים המספקים שירותי הובלת גז נוזלי גדל בעקבות שיפור התשתיות וצפוי לגרום להורדת מחירי ההובלה.

עוד מהלך עסקי מעניין לו הינו עדים השנה בתחום הגז הטבעי היה הרכישה של ענקית הגז האוסטרלית אוריג'ין אנרג'י בידי בריטיש גז בעסקת ענק של 12 מיליארד דולר.

שיפור תשתיות אינו מספיק. פרוייקטים של הסבה לשימוש בגז טבעי במפעליהן של חברות רבות מגיעים לידי הבשלה ומבטיחים גידול בביקוש לגז בנוסף לשיפור ביכולת הובלתו. השנה הינו עדים פה בארץ למספר פרוייקטים כאלו: החל בכי"ל שהודיעה כי מעבר חלק ממפעליה לשימוש בגז טבעי השנה יחסוך לה סכום של כ-100 מיליון דולר, דרך מפעלי נייר חדרה (סימול: AIP) וכלה בחברת החשמל שלנו, עליה ניתן להגיד שאם גוף ארכאי כמו חברת החשמל עובר טרנספורמציה שכזו, הרי שאכן הרפורמה מחלחלת והכדאיות רבה.

בעולם, בנוסף לתהליכים דומים לאלו שהבשילו במפעלים הישראליים, ישנה אולי סנונית ראשונה מכיוון המכוניות הפרטיות. הונדה (סימול: HMC) השיקה לאחרונה את דגם הסיוויק GX המונע ע"י גז טבעי. שיווק הדגם לווה במבצעים מצד ספקיות גז טבעי "תחבורתי" כגון "קלין אנרג'י" (סימול: CLNE), לפיהם כל הרוכש את המכונית יכול לרכוש גז טבעי, כדלק למכוניתו, ב-1.99$ לגלון, בעוד גלון בנזין עולה לנהג האמריקאי יותר מ-4 דולר.

לסיכום ניתן לומר כי מחירי הנפט הגואים יצרו הזדמנות בתחום הגז הטבעי. הדיסקאונט הגבוהה לפיו נסחר היום הגז הטבעי מול הנפט לא ישאר על כנו בעוד העולם חותר לייעול תפוקת האנרגיה, לחשיבה ירוקה ולהימנעות משליטה של גורמים דתיים קיצוניים על משאבי האנרגיה.

מגמת המעבר לשימוש בגז טבעי מתרחבת מתחילת השנה ובאה לידי ביטוי בפרויקטים מאסיביים שחלקם מבשילים בהווה וחלקם יבשיל בעתיד הקרוב. מכאן, שהשקעה בגז טבעי ברמות המחירים הנוכחיות בשוק האנרגיה תהיה עדיפה על השקעה בנפט.

איך משקיעים?

הדרך הפשוטה ביותר היא באמצעות תעודת הסל העוקבת אחרי מחירו של החוזה למסירה של הגז הטבעי בבורסת הסחורות של ניו-יורק (סימול: UNG).

בנוסף, להלן מספר חברות מומלצות בתחום הגז הטבעי:

קונקו-פיליפס (סימול: COP) – ספקית הגז הטבעי הגדולה בארה"ב, סמפרה אנרג'י (סימול: SRE), אקוויטייבל ריסורסז (סימול: EQT), נייסור (סימול: GAS), סאות'רן יוניון (סימול: SUG), וואנוק (סימול: OKE), סי אמ אס אנרג'י (סימול: CMS), אל פאסו (סימול: EP) וויליאמס (סימול: WMB) – הנמצאות במחירים גבוהים ועל כן נדרשת זהירות, די.סי.פי מידסטרים (סימול: DCP), מטרו-גס הארגנטינית (סימול: MGS), נצו'רל גז (סימול: NGS), טראנס-קנדה (סימול: TRP), ולחובבי הסיכון המיוחד – פר איסט אנרג'י המחפשת גז טבעי בסין וזכתה להשקעה חסרת תקדים מצד זרוע ההשקעות הפרטית של הבנק הבינלאומי אשתקד.

הסתייגות: אין לראות במאמר זה כייעוץ לרכישה או מכירת נכסים פיננסיים. המלצה זו אינה מתחשבת בצרכיו ובנתוניו הפיננסיים של כל אדם. העושה שימוש כלשהו בהמלצה זו, עושה זאת על אחריותו בלבד.
לתיאום פגישה 03-5251544

Please publish modules in offcanvas position.

צור קשר